Un nou studiu privind nivelul de alfabetizare digitală în rândul liceenilor din Statele Unite prezintă date alarmante: 90% dintre tinerii chestionați nu au putut realiza cel puțin două treimi din sarcini.
Aceste rezultate, din motive evidente, ridică mai mute întrebări cu privire la nivelul de alfabetizare digitală în rândul tinerilor din UE și din alte țări și subliniază necesitatea de a revizui radical abordările noastre în materie de educație digitală, dezvoltarea gândirii critice și a educației mediatice.
Studiul, realizat de Grupul de Educație Istorică din Stanford cu participarea a 3446 de tineri, a constat din șase exerciții de evaluare a alfabetizării digitale. Scopul studiului a fost de a determina capacitatea studenților de a evalua corect sursele digitale de pe Internet. Eșantionul a fost realizat în conformitate cu indicatorii demografici ai elevilor de liceu din Statele Unite.
90% dintre elevi nu au putut finaliza cel puțin patru din cele șase sarcini, în timp ce doar 3% dintre ei au reușit să le ducă pe toate la bun sfârșit. Două treimi dintre studenți nu au reușit să facă distincția între materialul de știri și publicitatea online de pe pagina principală a revistei americane online Slate. În același timp, 52% dintre elevi au decis că videoclipul de calitate proastă, fără sunet, în care se presupune că în urne sunt aruncate buletine de vot în favoarea Partidului Democrat din SUA la alegerile din 2016, reprezintă „dovezi convingătoare” ale fraudării scrutinului. De fapt, acest videoclip a fost filmat în Rusia și doar trei elevi au urmărit corect sursa, deși o căutare rapidă pe internet dă o sumedenie de articole care au respins afirmația falsă de mai sus.
În pofida faptului că în ultimii ani multe țări occidentale au acordat o atenție sporită educației în domeniul mass-media și alfabetizarea informațiilor, este evident că eficacitatea acestei politici rămâne în urmă realității digitale.
Sursa: https://euvsdisinfo.eu/