Sursa, istoricul, emoțiile, evidența și fotografiile! Cinci pași care nu te lasă să fii manipulat

0 2,334

Dezinformarea este ca un virus, iar platformele de social media asigură că toți utilizatorii lor sunt înghesuiți, trăind unul peste altul, obraz-la-obraz și sinapse-în sinapsă. La fel cum o răceală de iarnă ne face să răspândim virusu mai departe, dezinformarea este concepută să declanșeze un răspuns emoțional puternic, astfel încât oamenii să-l împărtășească – fie din ultraj, frică, umor, dezgust, dragoste sau orice altceva din întreaga gamă umană de emoții.

Mai mult, creierele noastre sunt mai predispuse să accepte ceva ce confirmă părerile noastre existente. Iar cei care încearcă să promoveze o agendă sau să întoarcă evenimente profită de acest fapt, stratificând minciuna asupra minciunii sau luând un nucleu al adevărului și înfășurându-l în pretenții înșelătoare și narațiuni false.

Putem avea toate controalele, soldurile, instrumentele, listele, site-urile și sfaturile din lume, dar mentalitatea potrivită este crucială pentru a nu fi păcălit.

Sursa

Cine este sursa? Verificați categoria despre a site-ului web sau pagina de Facebook. Uitați-vă la orice informații despre cont și căutați nume sau nume de utilizator. Există legături clare cu partidele politice, candidații sau grupurile de campanie? Contul sau site-ul web spune că producția sa este parodie sau satiră O mulțime de conturi, pagini și site-uri arată de parcă ar fi surse de încredere. Dar dacă privești mai departe de suprafață poți ajunge la adevăr.

Istoricul

Ce fel de povești sau materiale promovează cu regularitate sursa? Atacă întotdeauna o parte a dezbaterii sau promovează alta? Se concentrează în mod constant pe o singură problemă? Acestea pot indicii că sursa încearcă să promoveze o anumită agendă. Este foarte ușor să creezi o perspectivă distorsionată asupra lumii.

Evidență

Există dovezi pentru ceea ce spune sursa? Acest lucru poate părea evident, dar problemele legate de emoție și dorința de a primi o confirmare pentru convingerile proprii tind să ne saboteze creierul și gândirea critică.

Deci putem găsi dovezi în altă parte care să susțină sau să anuleze informația? Nu uitați să efectuați aceleași verificări și asupra altor surse. Cei mai hotărâți propagandiști pot folosi o rețea de site-uri sau conturi pentru a face o informație să pară mai răspândită sau mai bine susținută decât este în realitate.

Emoţie

Sursa folosește postări excesiv de emotive? Limbajul senzațional a fost întotdeauna crucial pentru a atrage atenția oamenilor, dar pe social media aceste tactici sunt supraalimentate.

S-a descoperit că „limbajul moral-emoțional” atașat mesajelor politice acționează ca un rapel pe platforme precum Facebook și Twitter când vine vorba despre cum și de ce sunt publicate postările.

Oricine a fost într-un argument pasional știe că atunci când butoanele noastre emoționale sunt apăsate, supraîncărcă părțile sensibile, analitice ale creierului nostru. Oamenii care încearcă să ne păcălească pe social media știu acest lucru.

Deci, dacă avem o reacție emoțională puternică la ceva, chiar și atunci când a fost împărtășit de un prieten sau familie, trebuie să ne gândim: este adevărat?

Fotografii

Există mai multe imagini decât text? O imagine pictează o mie de cuvinte, desigur, iar imaginile ocolesc adesea gândirea noastră critică și transmit un mesaj mult mai repede decât poate textul.

Din nou, oamenii care încearcă să promoveze un mesaj folosesc acest lucru în avantajul lor. Memele folosesc adesea o imagine rezonantă emoțional cu o cantitate mică de text pentru a vă asigura că mesajul își atinge ținta. Adesea, această țintă este doar să facă oamenii să râdă. Dar vedem din ce în ce mai mult campanii politice care folosesc meme-uri, imagini și videoclipuri pentru a-și lansa agenda, iar uneori mesajele pe care le transmit nu sunt adevărate.

Minciunile sunt la fel de vechi ca oamenii, dar modul în care sunt livrate și injectate direct în creierul nostru au luat o nouă întorsătură. Dacă vom rezista la o astfel de manipulare, trebuie să fim mai atenți la ceea ce împărtășim, mai conștienți la modul în care tehnologia poate fi folosită pentru a ne manipula.

Sursa: firstdraftnews.org

Opinii ENG