Din 2017 numărul țărilor care utilizează campaniile de manipulare pe rețelele de socializare a crescut cu 150%, de la 28 la 70 de state.
Conform analizei Proiectului de cercetare în domeniul algoritmului propagandei de la Universitatea Oxford, din toate cele 70 de țări cel puțin un partid sau o autoritate de stat folosește rețelele de socializare pentru a modela opinia publică din țara. Ceea ce îi distinge pe noii veniți de cei mai cu experiență, ține de capacitatea de a organiza operațiuni și în străinătate. Este vorba despre China, India, Iran, Pakistan, Rusia, Arabia Saudită și Venezuela.
Ceea ce ține de personalul utilizat pentru aceste operațiuni, potrivit studiului, autoritățile ruse angajează studenți și grupuri de tineret pentru a crea propagandă algoritmată, dar a fost remarcată și activitatea antreprenorilor privați, dar și a organizațiilor civice.
Pentru a-și răspândi punctul de vedere, actorii pro-Kremlin folosesc mesaje care fie susțin, fie oprimă, fie distrag audiența, fie seamănă discordie sau pur și simplu atacă opoziția. Ei folosesc un set bogat de instrumente, între care diseminarea dezinformării în mass-media, notificarea în masă a conținutului și a conturilor pe rețelele de socializare, trollingul, distribuirea conținutului și utilizarea datelor pentru a spori înțelegerea publicului țintă.
Raportorii concluzionează că Rusia se numără printre cele 12 țări cu cele mai mari oportunități de a efectua operațiuni în domeniul digital, cu un personal permanent și buget alocat pentru cercetare și dezvoltare, operațiuni psihologice și război informațional. Toate aceste instrumente sunt folosite de regimurile autoritare din întreaga lume pentru a suprima drepturile omului, a discredita adversarii politici și pentru a respinge opiniile altora.