Pentru angajarea unei persoane care să efectueze un atac de dezinformare asupra unei companii va trebui să achitați opt dolari pentru fiecare postare pe rețelele de socializare. Sunt datele unui experiment realizat recent de compania Recorded Future.
Încercând să înțeleagă cum funcționează modelul de afaceri al furnizorilor de servicii de dezinformare, grupul de lucru pentru soluții de securitate Recorded Future a intrat pe forumurile de limbă rusă și a găsit două organizații care oferă dezinformare drept serviciu. Prima organizație a primit sarcina de a crea o imagine pozitivă pentru o companie fictivă, iar cealaltă a fost însărcinată să lanseze acuzațiile de practici de afaceri neetice în raport cu aceeași companie.
Experimentul a demonstrat că este foarte simplu să angajezi furnizori de dezinformare. Mesajele de dezinformare create în timpul experimentului nu au apărut doar pe mai multe conturi aleatorii pe rețelele de socializare. Un număr mare de conturi au fost folosite pentru diseminarea dezinformării, iar acest fpat nu a trezit suspiciunea serviciilor de moderare a conținutului.
În funcție de gradul de importanță al mass-media, prețurile pe piața neagră pentru publicarea materialelor cu mesaje de dezinformare variau de la 180 de dolari pentru site-urile standard de business până la 8.360 de dolari pentru Reuters, 13.370 dolari pentru Mashable și 49.440 dolari pentru Financial Times. Suspicios, nu? Mai ales dacă ținem cont de faptul că misterioșii furnizori de servicii nu au adus dovezi clare că ar fi ajuns cu success în publicații cunoscute și de renume sau orice alte dovezi ale eficienței muncii lor.
Să revenim însă la rețelele de socializare. Prețurile din „meniu” au variat de la 8 la 25 de dolari, iar autorii experimentului susțin că mesajele publicate pot fi găsite și acum pe Internet. Mai mult, compania fictivă, inventată de autorii experimentului, a primit și o propunere de optimizare a conținutului pentru motoarele de căutare, astfel încât postările și materialele publicate în mass-media tradiționale să fie și mai răspândite.
Până acum, răspândirea dezinformării pe scară largă a fost considerată de obicei un instrument al entităților guvernamentale influente care controlează resursele umane semnificative, însă studiul realizat de Recorded Future demonstrează că situația în domeniu s-a schimbat semnificativ. Din cauza costurilor reduse și a disponibilității furnizorilor de servicii, dezinformarea se extinde și asupra sectorului privat.