Fenomenul de FAKE NEWS nu mai este o noutate pentru nimeni, noutatea acestui fenomen ține de amplitudinea cu care se dezvoltă și ambalajele în care este furnizat FAKE NEWS. Un impact deosebit în distribuirea informațiilor false îl au rețelele de socializare, care nu dețin suficiente instrumente pentru a controla FAKE NEWS.
Deși Facebook vorbește de mai bine de cinci ani despre fenomenul FAKE NEWS, tentativele de identificare a unor instrumente, dar și anihilarea a sute de rețele a trolilor ruși, nu prea dau roade foarte mari.
Ultima noutate din partea Facebook cu privire la contracararea știrilor false a venit la sfârșitul lunii noiembrie. Facebook anunța că va lansa în premieră un program de verificare a veridicității știrilor, în parteneriat cu agenția franceză de știri AFP.
Facebook a pus în ultimii doi ani la punct o colaborare cu jurnaliști și cu organizații de fact-checking pentru a evalua veridicitatea diverselor link-uri puse în rețea, cele false fiind semnalate. Mecanismele de verificare nu sunt active în toate limbile din țările UE. ”Acelor pagini și domenii care distribuie în mod repetat știri false li se va reduce activitatea de distribuire și li se va elimina capacitatea de a genera bani și de a face publicitate”, spun cei de la Facebook.
Știrile false vor fi evidențiate prin etichete care vor indica acest lucru și Facebook poate decide să le retrogradeze în News Feed sau să le elimine cu totul. Cei de la Facebook spun că sunt deschiși să crească numărul de parteneri de fact-checking, însă organizațiile care vor să se înscrie trebuie să aibă certificare la nivel global pentru a putea face acest lucru.
Cei care consideră că știrea le-a fost etichetată fără motiv pot face apel și decizia va fi re-analizată. Conținutul va fi retrogradat pe News Feed pentru site-urile care vor primi des etichete de dezinformare și le va scădea posibilitatea de a obține venituri din publicitate, cu probabilitatea să se ajungă chiar și la imposibilitatea de a mai monetiza conținutul.
Facebook lucrează cu organziații de fact-checking în 15 țări europene, cel mai recent fiind adăugate Cehia, Slovacia, Germania și România.
Facebook a fost intens criticată în ultimii ani că nu face destule pentru a opri propagarea dezinformărilor, fie că este vorba de cele legate de alegeri sau de cele legate de vaccinare sau Covid 19.
Iată ce spune Facebook despre parteneriatul lansat acum:
”Facebook împreună cu AFP, un examinator al informațiilor certificat prin Rețeaua Internațională de Verificare a Faptelor, lansează astăzi programul de verificare independentă a informației. Facebook, în lupta sa împotriva dezinformării, colaborează cu examinatori independenți, din întreaga lume, care analizează și evaluează acuratețea conținutului.
Atunci când un examinator al informației evaluează o postare ca fiind falsă, Facebook o prezintă mai jos în News Feed, reducând în mod semnificativ distribuția acesteia. Acest lucru împiedică răspândirea informației false și reduce numărul de oameni care o pot vedea. Mai mult, acelor pagini și domenii care distribuie în mod repetat știri false li se va reduce activitatea de distribuire și li se va elimina capacitatea de a genera bani și de a face publicitate. Iar atunci când o postare a fost marcată ca fiind falsă, Facebook avertizează persoanele care văd postarea sau încearcă să o distribuie.
Suntem încântați să lansăm, alături de AFP, programul nostru de verificare independentă a informației. Lupta cu știrile false este o responsabilitate pe care o luăm în serios, de aceea lucrăm constant la modalități de stopare a răspândirii dezinformării pe platforma noastră. AFP este partenerul nostru cheie pentru verificarea informației, având jurnaliștii în teren în întreaga lume. Așteptăm cu nerăbdare ca parteneriatul nostru să continue pe măsură ce ne extindem în România,” a declarat Jakub Turowski, Head of Public Policy pentru Polonia, statele Baltice, România și Bulgaria.
Facebook elimină conturile și conținutul care încalcă Standardele de Comunitate sau politicile publicitare, reduce distribuirea de știri false și conținut inadecvat, cum ar fi clickbait și informează oamenii prin oferirea de mai multe informații despre postărilor pe care le văd.