Tehnica manipulării: opt trucuri murdare pe care le utilizează propagandiștii pe rețelele de socializare (I)

Autori: Danil Maluha și Serghei Climovici

Cum răspândește Facebook anumite informații din numele tău? De ce prietenii tăi cred că ai dat like unui site cu reputație proastă? Oamenii care au creat grupuri de divertisment câștigă bani din propagandă. Am identificat opt, cele mai comune metode de manipulare și înșelăciune, utilizate de staff-urile partidelor ucrainene, de companiile comerciale și de propagandiștii ruși.

1. Like spontan pentru o pagină de Facebook

Prietenii tăi de pe Facebook văd că ai apreciat un site trash care promovează „hărțuirea” sau alte lucruri neadecvate. Vei afla însă despre asta doar dacă cineva dintre prieteni îți va scrie în privat ceva de genul: „Omule, ești nebun? De ce apreciezi așa gunoaie? “

Cum s-a întâmplat asta? Ai fost amăgit și folosit atunci când ai accesat pe facebook un titlul scandalos și ai fost redirecționat pe site-ul care a publicat știrea. Pe monitor ți-a apărut imediat o ferestruică: ”Află toate știrile pe pagina noastră de Facebook”. Ai apăsat iritat pe ea și în jurul ei doar ca să o închizi.

Doar că această filă nu este făcută așa mică după cum o vezi, ci e întinsă pe toată pagina, iar 80% este transparentă. Setările programului sunt făcute în așa fel, încât orice clik este considart drept un like. Acest truc permite să obții multe aprecieri, dar încalcă flagrant regulile Facebook.    

2. Distribuirea din numele tău

Prietenii îți scriu că susții o cauză care nu este deloc nobilă. Doar că tu nu ai habar despre ce este vorba.

Totul  a început de la aceea că o necunoscută cu o poză de profil foarte atrăgătoare. Cine ar refuza-o? Respectiv, practic, i-ai dat acces la lista ta de prieteni. În setări poți bloca acest lucru, dar puțini știu cum să o facă. Acum, noua ta prietenă virtuală scrie un mesaj propagandist (o publicitate comercială, un oarecare eveniment, etc), îți dă tag și mulți prieteni vor vedea asta. O parte va crede că mesajul a fost distribuit de tine.

Un simplu calcul. Să presupunem că ai 1000 de prieteni. Spam-erul a tag-uit sute de oameni ca tine. Dacă acest conținut va fi vizualizat de cel puțin 5% dintre prietenii tăi, avem un auditoriu de 500 de utilizatori facebook. Și dacă sunt zeci de astfel de invadatori de spam? Și atunci, în toată această mulțime de oameni, există și oportunitate de a comanda publicitate orientată.

3. Cumpărarea unei rețele de grupuri / comunități populare

În 2014, unul dintre autorii acestui articol a văzut cu propriii ochi cum, în aproximativ o oră, o duzină de grupuri precum ”Vinnița Interesantă” au devenit un set de grupuri ”Volînia Interesantă”. Moderatorii își doreau să primească comenzi pentru agitație electorală adresată locuitorilor din Volîn. Este clar că acest lucru nu a influențat nicicum rezultatul alegerilor.

4. Blocarea unui profil de top

Nu poți găsi profilul unei cunoștințe pe Facebook sau îi scrii mesaje iar ea nu îți răspunde deși a fost mereu o persoană punctuală? Înseamnă că a fost blocată. Probabil, a scris ceva ce nu a fost pe placul trollilor ruși și cei din urmă au început să trimită plângeri. Această tactică este pe larg folosită de către trolli.

Un antidot pentru astfel de situații sunt profilurile de rezervă. Prejudiciul cauzat de o blocare pe o perioadă de 30 de zile în timpul campaniei electorale este destul de însemnat încât trolli să folosească în continuare acest instrument.

Comments (0)
Add Comment