Propaganda under the pressure of financial problems

0 165

The Russian state-controlled TV channel Pervy Kanal is in serious financial trouble, the business daily Vedomosti reports. According to Vedomosti’s sources, the channel’s problems have begun to affect one of its creditors, the Ostankino TV Centre in Moscow, which is responsible for broadcasting the channel’s programmes, and where Pervy Kanal rents premises and technical facilities.

Pervy Kanal (in English also known as Channel One Russia) plays a central role in spreading pro-Kremlin disinformation. Perhaps the time has come for the channel to rethink its editorial line and regain trust among Russian audiences with some fact-based reporting.

Disinformation fatigue

Pervy Kanal must be keenly aware of recent polling showing that Russian audiences’ trust in the channel has gone down from 53 percent in May 2015 to just 33 percent in August 2019.

More than 500 examples 

It was Pervy Kanal which in 2014 broadcast perhaps the most iconic piece of disinformation from the conflict in Ukraine: the story about the alleged crucifixion of a little boy, which never took place.

Less than a year ago, Pervy Kanal was forced to admit again having used an actor pretending to be a Ukrainian in a fake interview.

Pervyi Kanal has participated in spreading disinformation to create confusion about the downing of Malaysia Airlines Flight MH17; and even the anti-Semitic Rothschild conspiracy theory has been promoted by the network.

In February 2018, Pervy Kanal claimed to show battle scenes from Syria using footage which turned out to be taken from the computer game “Arma 3”.

Follow this link to see more than 500 examples of disinformation broadcast by Pervy Kanal, which have been collected in the EUvsDisinfo pro-Kremlin disinformation database.

Source: euvsdisinfo.eu

Opinii ENG