Noua carte albă privind operațiunile online ale GRU

0 338

Stanford Internet Observatory a publicat o carte albă cu privire la operațiunile de influență online ale GRU din 2014 până în 2019. Autorii au efectuat această cercetare la solicitarea Comitetului de Informații al Senatului Statelor Unite și a început cu un set de date formate din postări din social media furnizate comitetului de către Facebook.

Facebook a atribuit pagini și postări din acest set de date Direcției principale a Statului Major General al Forțelor Armate ale Federației Ruse. Acesta a eliminat conținutul din sau înainte de 2018. Datele furnizate de Facebook către SSCI au constituit 28 de dosare, fiecare corespunzând cel puțin unei pagini Facebook unice. Aceste pagini au fost la rândul lor legate de operațiuni distincte atribuite GRU.

Deși un anumit conținut legat de aceste operațiuni a fost dezvăluit de jurnaliștii de investigație, o sumă substanțială nu a fost văzută de public în contextul atribuirii GRU. Cartea albă SIO este destinată să furnizeze o imagine de ansamblu asupra tacticii GRU utilizate în aceste operațiuni și să ofere o abordare-cheie despre grupurile operaționale distincte observate în date.

În analiză apar mai multe oportunități cheie

GRU a creat think tank-uri și mijloace media pentru a servi ca puncte inițiale de conținut și a fabricat persoane – identități online false pentru a servi drept autori. O rețea de conturi a servit ca distribuitori, postând conținutul pe platforme precum Twitter și Reddit. În acest fel, conținutul creat de GRU și-ar putea face drumul de la o proprietate media GRU la un site media independent aliniat ideologic la Facebook către Reddit – un proces conceput pentru a reduce scepticismul pe blogul original necunoscut.

Apariția unei abordări în două aspecte: narațiunea și propaganda memetică de către diferite entități aparținând unui singur actor de stat

GRU și-a propus să obțină influență prin alimentarea poveștilor sale în ecosistemul mai larg al mass-media cu ajutorul unor think tank-uri, site-uri web afiliate și persoane false. Această strategie este diferită de cea a Agenției de Cercetare Internet, care a investit în primul rând într-o abordare socială-primară (adică bazată pe meme) pentru a obține influență, inclusiv achiziții de reclame, implicare directă cu utilizatorii pe social media și conținut elaborat special cu viralitate în minte. Deși GRU a desfășurat operațiuni pe Facebook, fie nu a considerat maximizarea implicării publicului social ca prioritate, fie nu a avut de unde să o facă. Dimpotrivă, se pare că și-a proiectat funcționarea pentru a obține influența în alte moduri.

Operațiunile de hack-and-leak ale GRU sunt bine cunoscute. Această tactică, care a fost descrisă în detaliu în Raportul Mueller, a avut un impact deosebit de remarcabil asupra alegerilor din SUA din 2016, dar GRU a efectuat și alte operațiuni de hack-and-leak în perioada 2014 – 2019. Una dintre caracteristicile principale ale acestei tactici este necesitatea unei a doua părți (cum ar fi Wikileaks, de exemplu) pentru a răspândi rezultatele unei operațiuni de hack-and-leak, deoarece nu este eficientă scurgerea documentelor hacked fără a avea audiență. În această carte albă au fost analizate metodele GRU pentru diseminarea rezultatelor operațiunilor sale de hack-and-leak. În timp ce încercările sale de a face acest lucru prin propriile conturi de social media au fost în general ineficiente, a avut succes în generarea atenției mass-media (inclusiv pe RT), ceea ce a dus la o acoperire mai largă a rezultatelor acestor operațiuni. Postările proprii de Facebook ale lui Fancy Bear despre atacul său de hack-and-leak la Agenția Mondială Antidoping (WADA), de exemplu, au primit relativ puțin angajament, dar scrierile în Wired și The Guardian au primit o atenție mai largă.

Unele dintre cele mai notabile operațiuni în această carte albă includ:

Siria Media Center (ISMC), o entitate media care a fost creată ca parte a operațiunii de influență diversificată a guvernului rus în sprijinul președintelui sirian Bashar al-Assad. Analiza paginii de Facebook a ISMC arată o implicare excepțional de scăzută – la 5.367 postări. Media implicării a fost de 0,1 aprecieri per post – dar articolele ISMC au obținut o atenție mai largă când acestea au fost repostate pe alte site-uri. Au fost numărate 142 de domenii unice care au repostat articole ISMC. Acest proces s-a întâmplat rapid. Un singur articol ar putea fi repostat pe multe site-uri media alternative în câteva zile de la publicarea inițială pe site-ul ISMC.

CyberBerkut, Comitetul Mamelor Soldaților din Ucraina și „Pentru o ieșire din Ucraina”, o rețea de pagini care vizează Ucraina, care a fost supusă unei campanii de dezinformare agresivă a guvernului rus după revoluția Euromaidan din 2014. Investigația despre acestea pagini evidențiază gradul în care mesajele aparent conflictuale pot fi utilizate împreună pentru a susține un singur obiectiv general. Printre vectori operativi divergenți analizați, au fost încercările de a semăna dezinformarea destinată delegitimizării guvernului de la Kiev; să utilizeze un grup ucrainean din societatea civilă pentru a submina încrederea publicului în armată și să-i convingă pe ucraineni că țara lor este „fără viitor” și că e mai bine să emigreze în Polonia. Paginile care au fost analizate conțineau teme și mesaje disperate, conținutul acestora a fost orientat constant să submineze guvernul de la Kiev și să agraveze tensiunile dintre estul și vestul Ucrainei.

Considerate în ansamblu, datele furnizate de Facebook, alături de rețeaua online mai mare de site-uri și conturi la care sunt conectate aceste pagini, dezvăluie o operațiune mare, multifacetă, înființată cu scopul de a stimula artificial narațiunile favorabile statului rus. Într-o perioadă în care Rusia a fost angajată într-o gamă largă de conflicte geopolitice și culturale, inclusiv Ucraina, MH17, Siria, afacerea Skripal, interdicția Olimpiadelor și extinderea NATO, GRU a apelat la măsuri active pentru a încerca să facă terenul de joc narativ mai favorabil. Aceste măsuri active au inclus tactici de social media care au fost implementate în mod repetat, dar rar au avut succes atunci când au fost executate de GRU. Tactica a avut succes pentru că a exploatat mass-media mainstream și a folosit autori falsi și amplificatori falsi pentru a articula și distribui punctul de vedere al statului. Având în vedere că multe dintre aceste tactici sunt analogii ale celor utilizate în operațiunile de influență din Războiul Rece, se parecă acestea vor continua să fie perfecționate și actualizate pentru era internetului și ar putea fi utilizate mai eficient.

Sursă: cyber.fsi.stanford.edu

Opinii ENG