Propaganda pro-rusă în Republica Moldova şi contramăsurile care se impun

0 607

Scopul propagandei pro-ruse este să păstreze Republica Moldova în sfera de influenţă a Kremlinului. Pentru a-şi realiza scopul, Rusia foloseşte cel mai eficient instrument: mass-media. Prin intermediul presei, Kremlinul a contribuit şi continuă să contribuie la crearea percepţiei că această regiune îi aparţine Rusiei şi în acelaşi timp, discreditează UE şi  Vestul în faţa cetăţenilor moldoveni.  

Un sondaj realizat în noiembrie 2017 arată că două din cele patru cele mai populare posturi TV din Moldova sunt ruseşti: Prime TV/ Pervîi Kanal (58%) şi RTR Moldova (23%). 

Propaganda Kremlinului crează o situaţie duală în ţările post sovietice. Pe de o parte, este vorba despre dreptul de a fi informat sau accesul la informaţie, drept garantat de Constituţie, iar pe de altă parte, e vorba de securizarea spaţiunlui informaţional. În acest caz, atât teoretic, cât şi la modul practic, pot fi aplicate două scenarii.  

Primul se referă la permisivitatea absolută în ceea ce ţine de accesul la orice tip de mass-media. Scenariul poatefi  însă aplicat doar în cazul când nivelul culturii media al populaţiei este foarte înalt şi orice persoană poate face o diferenţă clară dintre o informaţie adevărată şi o dezinformare sau fake news. 

Cel de al doilea scenariu ţine de securizarea spaţiului informaţional prin intermediul monitorizării şi controlului comunicărilor venite din afară. 

O soluţie ideală pentru ţările post-sovietice, respectiv şi pentru Republica Moldova, ar fi combinarea celor două scenarii.  În perspectivă scurtă ar trebui să se pună accent pe cel de al doilea scenariu (cadru legislativ şi de reglementare pentru a limita conţinutul propagandei şi instituţiile regulatorii care îţi vor face munca corect şi la timp), iar în persectivă lungă să fie pus în aplicare cel de al doilea scenariu (educaţia media şi cultivarea gândirii critice în rândul consumatorilor media).

Sursa: http://en.cestainiciativy.cz/files/pro-Kremlin-propaganda-RU.pdf

Opinii ENG