Fake-urile și manipulările lunii noiembrie

0 316

“Maia Sandu reprezintă interesele oligarhiei transnaționale”, “în perioada Guvernului Sandu s-au scumpit fructele și legumele”, “autoritățile au început să impoziteze remitențele”, “Moldova exportă tot mai puțin în spațiul comunitar”. Acestea sunt principalele manipulări și dezinformări distribuite de unele portaluri de știri în luna noiembrie.

Komsomolskaya pravda și site-ul kp.md, afiliate persoanelor apropiate Partidului Socialiștilor, publică cu regularitate materiale care favorizează în mod deschis membrii PSRM și acțiunile partidului. S-a ajuns la aceea că la finele lunii noiembrie pe site-ul ziarului Komsomolskaya Pravda, kp.md, a apărut un “comentariu” semnat de “Bogdan Țîrdea”, deputat din partea socialiștilor în Parlamentul Republicii Moldova.

În perioada 10 septembrie – 14 decembrie “columnistul” Țîrdea reușește să publice pe kp.md 27 de materiale, evident, pro-socialiste. Un număr impunător de articole ce au la bază intenția de a dezinforma și manipula societatea.

Mai pe scurt

“Maia Sandu împreună cu Plahotniuc au pus baza statului capturat încă în 2010”, scrie socialistul într-un editorial din 28 noiembrie.

“Noi mereu am scris, că liderii ACUM și Vlad Plahotniuc au un stăpân comun- “Gosdepul” (n.r Departamentul de stat al SUA), o ideologie – liberalismul și globalismul, un vector – NATO și UE, o cetățenie – română, un scop – slăbirea Rusiei, lichidarea independenței Republicii Moldova, moldovenilor ca națiune, istoriei, limbii și tuturor forțelor din stânga a Moldovei”, mai scrie Țârdea fără a veni cu vreo dovadă.

Disproof sau de ce Țîrdea diseminează fake-uri?

Acestea sunt niște narative false despre faptul că SUA controlează Republica Moldova și că există o oligarhie a SUA sau a UE, care să influențeze autoritățile statelor suverane din Europa de Est. În narativele false ale presei pro-Kremlin se mai pune accentul pe faptul că guvernele din multe țări post-sovietice sunt sub controlul SUA, primesc și execută ordine de la instituțiile statului american. Anterior H1.md a mai dezbătut un narativ din presa pro-Kremlină în Republica Moldova, unde se spunea că “SUA controlează totul în Moldova”.

FAKE: Autoritățile au început să impoziteze remitențele

La începutul lunii trecute, portalul omg.md a difuzat o știre în care se anunța că Serviciul Fiscal de Stat (SFS) a început impozitarea banilor transmiși de către cetățenii de peste hotare prin intermediul companiilor de transferuri bănești. Redacția omg.md făcea referire la o avertizare pe care ar fi primit-o un cetățean de la SFS care era atenționat să achite impozitul pe venit pentru anii 2017-2018.

Știrea a fost preluată de alte câteva portaluri: Point.md, Alfanews.md, Enews.md. Această informație nu corespunde însă adevărului. Serviciul Fiscal de Stat a precizat că transferurile de peste hotare nu se impozitează, cu anumite excepții, fiind vorba, în acest caz, de aproximativ 380 de persoane fizice din Republica Moldova care obțin venituri importante din prestarea serviciilor unor companii IT nerezidente în țara noastră. 

Știri tendențioase de la Sputnik-ul pro-Kremlin

Tot în luna noiembrie, portalul pro-Kremlin Sputnik.md a publicat o știre tendențioasă în care afirmă că exporturile din țara noastră către spațiul comunitar sunt într-o scădere continuă. Datele statistice arată că, într-adevăr, începând cu luna aprilie exporturile Republicii Moldova pe piața comunitară sunt în scădere față de anul 2018, însă o tendință similară se atestă și în cazul livrărilor de mărfuri către CSI, unde scăderea este și mai mare.

În ziua când a fost depusă moțiunea de cenzură împotriva Guvernului Sandu, deputatul socialist Bogdan Țîrdea a tirajat o serie de „păcate” ale fostei guvernări și anume că Ministerul Agriculturii se face vinovat că multă producție agricolă a rămas anul acesta pe câmpuri, că în iulie-august preţurile legumelor şi fructelor au crescut cu 20-30%, etc. Jurnaliștii portalulului Mold-street.com au analizat discursul lui Țîrdea de la tribuna Parlamentului și au demonstrat cu date statistice că argumentele  deputatului socialist sunt susținute în mare parte de manipularea unor cifre irelevante sau prezentate într-un cadru de timp când Guvernul pur și simplu nu putea să influențeze indicatorii vizați. Mai mult, Tîrdea atribuie „păcate” Guvernului Sandu pe măsuri care au fost votate în Parlament inclusiv de fracțiunea socialiștilor. 

L-au implicat și pe ambasadorul european

Tot în luna noiembrie, un grup de inițiativă a anunțat public că intenționează să organizeze un concert în ajunul sărbătorilor de iarnă, întitulat „Primul festival internațional – Țările Dunărene”, eveniment care ar fi patronat de șeful Delegației Uniunii Europene la Chișinău, Peter Michalko. Informația privind ”patronajul” UE a fost un fals. Prin intermediul unui comunicat de presă, Delegația UE la Chișinău neagă orice legătură cu acest eveniment.

Un alt fals, răspândit în luna noiembrie, a vizat Programul de modernizare a bibliotecilor ”Novateca”. Portalul Independent.md a publicat o știre în care se afirmă că Agenția Statelor Unite pentru Dezvoltare Internațională (USAID) va acționa în judecată primăriile din câteva localități din sudul țării de unde „au dispărut banii oferiți pentru dotarea bibliotecilor cu computere, în cadrul proiectului „Novateca”. Textul a fost preluat de mai multe site-uri, inclusiv: 1News.md, Bloknot-moldova.md, Omg.md, Glas.md, însă niciuna din redacții nu a încercat să obțină comentariul USAID.

Opinii ROM