Tehnica manipulării: opt trucrui murdare pe care le utilizează propagandiștii pe rețelele de socializare (II)
Autori: Danil Maluha și Serghei Klimovici
Cum răspândește Facebook anumite informații din numele tău? De ce prietenii tăi cred că ai dat like unui site cu reputație proastă? Oamenii care au creat grupuri de divertisment câștigă bani din propagandă. Am identificat opt, cele mai comune metode de manipulare și înșelăciune, utilizate de staff-urile partidelor ucrainene, de companiile comerciale și de propagandiștii ruși.
5. Comentarii – spam
Vrei să citești toate comentariile despre o informație publicată, însă îți apar doar câteva zeci, rupte din context? Este un algoritm pe care îl folosește Facebook pentru a-ți arăta cele mai interesante și de rezonantă comentarii (așa cum le poate percepe un robot). Iar de acest lucru unuii se folosesc. „Anti-troll“, care protejează utilizatorul de invazia de trolli, intervine în discuții de pe diferite profiluri și își lăsă în comentarii ”gândurile neutre”. Ca acesta să funcționeze, e important să nu fie utilizată opțiunea „răspunde“, ci să fie făcute comentarii noi. Anumea acestea le apar utilizatorilor care acceseză pentru prima data comentariile. Adevăratul negativ e ascuns undeva mai jos.
6. Boții și trollii
Oameni necunoscuți încep să îți scrie mesaje în privat, încearcă să-ți demonstreze
ceva sau chiar te insultă în comentarii? Relaxează-te, ești atacat de boți. De
regulă, sunt femei. Există ceva aici din încrederea freudiană subconștientă în
femei. De obicei, durează câteva zile sau chiar săptămâni după ce ai acceptat
un bot în prieteni și până acesta începe să „funcționeze”.
De fapt, trolii au fost numiți așa deoarece veneau pe un site sau pe un forum, fără moderarea prealabilă a comentariilor, și blocau acolo orice discuție constructivă prin comentariile lor ofensatoare și exagerat de emotive. Profilul unui bot este cât se poate de general – nu mai mult de cinci poze furate, de obicei, de pe panourile de imagine americane.
Boții și trollii sunt carne de tun pe câmpurile unui război hibrid și sunt produși în așa numitele ”ferme” la scară industrială. Potrivit canalului telegram Confession of the Kremlin Bot, în Olghino există chiar și un departament special de producție. Boții sunt cel mai primitiv și totodată unul dintre cele mai eficiente instrumente, datorită numărului imens al acestor profiluri.
Mai mult, roboții sunt folosiți nu doar în războaiele dintre țări, ci și la nivelul confruntărilor locale. Boții poartă caracter de masă, imagini primitive și trolling. Cei din Olghino au creat trendul profilurilor din numele ucrainenilor. Unii chiar scriu în ucraineană și se pot lua de oponent dacă acesta scrie în rusă.
Comentariile plasate de boți au fost și rămân principalul mod de a lua bani de la client, spune Nikolai Maluha, specialist în comunicare electorală pe online. ”Se bazează pe dorințele iraționale ale clientului de a vedea cum îl laudă publicul și de a elimina orice comentarii negative”.
7. Comunitatea de elită
Te-ai înscris într-un grup pe Facebook și crezi că ai găsit aici oameni care gândesc ca tine? Mare atenție! Cu mult înainte de data X (penultima săptămână a campaniei electorale) este creat un grup semi-închis, o platformă de discuții de elită. Cei care ajung în această comunitate se simt implicați, au acces la un cerc de elite. ”Lansarea unui astfel de grup pe Facebook nu implică cheltuieli mari și e destul de eficient. Faptele reale pot fi amestecate aici cu zvonuri, bârfe și orice alte prostii. Dacă e bine gândit, poate face utilizatorii să asimileze orice tip de informație”, susține Nikolai Maluha.
Cum să-și dea seama un om, care a ajuns în așa comunitate propagandistă, că este manipulat? Pentru asta e nevoie de gândire critică. Orice fapte trebuie verificate. Google are ce îți spune la acest capitol.
8. Publicitatea pe Facebook
În Statele Unite se discută mult despre modul în care publicitatea politică pe Facebook, plătită de Rusia, a influențat alegerile. Una dintre propuneri este să fie indicat numele celui care a achitat pentru publicitate. În Ucraina, publicitatea politică pe Facebook este utilizată pe scară largă.
Facebook nu verifică cu adevărat veridicitatea informațiilor. Prin urmare, puteți vedea cum prin intermediul publicității sunt răspândite multe prostii. Se creează o pagină publică, tematică, prin intermediul căreia sunt lansate atacuri asupra concurenților. Toate atacurile vin prin publicitate. Mai mult, se întâmplă adesea că paginile au un caracter distractiv, dar prin intermediul lor este răspândită agitația politică
Facebook acceptă adesea reclame-trash. Există o serie de stop-cuvinte prin care Facebook determină subiectul publicității și dacă o astfel de reclamă încalcă sau nu regulile. De exemplu, după ce a fost interzisă publicitatea Initial Coin Offering (criptovaluta), advertiser-ii au înlocuit litera ”o” cu cifra ”0” și Facebook a permis publicarea anunțului.
Cum să contracarezi acest lucru? Foarte simplu – nu crede în ceea ce scriu oamenii necunoscuți pe rețelele de socializare. Înainte de a distribui o postare, chiar și una scrisă de prietenului tău, verifică informația pe Google. Atunci nu vei deveni un idiot util, pe care alții îl folosesc pentru a-și atinge scopurile.